Mythen over elektrisch rijden
Terughoudendheid om over te schakelen naar elektrische voertuigen is nog steeds grootschalig aanwezig, voornamelijk als gevolg van talloze onbeantwoorde vragen die de publieke opinie over elektrisch rijden negatief beïnvloeden. Wij zijn hier om elke vraag te beantwoorden en de feiten te verhelderen
Antwoord:
Dit was ooit waar, maar tegenwoordig kunnen elektrische wagens gemakkelijk lange afstanden aan. De meest recente elektrische wagens bieden een actieradius van wel tot 600 kilometer. Bovendien verbetert de laadinfrastructuur voortdurend, in het bijzonder langs snelwegen en verbindingswegen. Wat resulteert in een groeiend netwerk in heel Europa. Hierdoor hoeven we ons geen zorgen meer te maken over reizen met een elektrische wagen.
Antwoord:
Dit kan men wel beschouwen als waar, maar als we de totale gebruikskosten in beschouwing nemen, worden elektrische auto's voor een steeds groter wordende groep mensen een rendabele investering. Gemiddeld kost een elektrische wagen zo'n 30.000 à 40.000 euro. Vanaf 2025 verwachten we dat de aankoopprijs lager zal worden dan een brandstofwagen. Bovendien zijn de kosten van batterijen de laatste jaren tien keer goedkoper geworden en dit zal alleen maar dalen omwille van massaproductie en het gebruik van goedkopere materialen. We moeten ook kijken naar andere kosten, zoals het laden van de wagen. Dit is voor de helft goedkoper dan tanken. Bovendien worden lagere belastingen toegepast voor wie met een elektrische wagen rijdt.
Antwoord:
Niet waar. De groei van elektrische wagens brengt enkele uitdagingen met zich mee, maar er wordt wereldwijd hard gewerkt aan oplossingen. Belangrijke aandachtspunten zijn de uitbreiding van laadinfrastructuur, de bevordering van duurzame energiebronnen, ethische grondstoffenwinning voor batterijen, en slim netwerkbeheer. Overheden spelen een essentiële rol via beleidsmaatregelen en regelgeving. Hoewel er uitdagingen zijn, blijkt de groei van elektrische wagens de milieu- en gezondheidsvoordelen te rechtvaardigen, en met de juiste inspanningen kan de maatschappij deze groei effectief ondersteunen. Audi charging biedt een toegang tot zo'n 500.000 openbare oplaadlocaties en de snelladers van IONITY is een van de grootste netwerken van Europa.
Antwoord:
Waar. Indien we vandaag allemaal elektrisch zouden rijden, dan zou iedereen van genoeg elektriciteit voorzien niet evident zijn. Onze infrastructuur is daar nog niet klaar voor. Maar het is slechts een kwestie van enkele jaren vooraleer dit wel het geval gaat zijn. De groene duurzame elektriciteit is volop in opmars, alsook (en vooral) de manieren waarop we deze schommelende energiebron kunnen opslaan is in volle evolutie. Denk hierbij aan de thuisbatterij die de energie van uw zonnepanelen gaat opslaan. Dit gecombineerd met een gespreide slimme manier van laden van de elektrische wagens en zelfs teruggave van elektriciteit van de wagen aan uw woning, gaan ervoor zorgen dat de energievoorziening gegarandeerd blijft in de nabije toekomst.
Antwoord:
Niet waar. Er zijn elektrische voertuigen, waaronder elektrische vrachtwagens, die specifiek zijn ontworpen voor zwaar werk en indrukwekkende trekcapaciteiten hebben. Elektrische wagens moeten voldoen aan strikte eisen voordat ze worden goedgekeurd om aanhangwagens te trekken. Een gekeurd voorbeeld hiervan is de Audi e-tron quattro. Er zijn tegenwoordig steeds meer opties beschikbaar dan ooit tevoren. De technologie in de wereld van elektrische voertuigen evolueert snel en er zijn nu diverse 'trek'-auto's op de markt. Deze wagens combineren de voordelen van emissievrij rijden met de mogelijkheid om aanhangwagens te trekken, waardoor ze een aantrekkelijke keuze zijn voor wie zowel kracht als milieuvriendelijkheid zoekt.
Antwoord:
Niet waar. Elektrische auto's ondergaan strenge veiligheidstests, en er zijn protocollen om branden na een ongeval te voorkomen of te bestrijden. Ze zijn voorzien van speciale systemen om het risico op brand of elektrische schokken te minimaliseren. Bij een ongeval wordt de elektrische stroom meteen uitgeschakeld. Bovendien zijn de batterijen stevig beveiligd in een crashbestendig blok binnenin de auto, wat hen beschermt tegen beschadiging. Tests hebben aangetoond dat het risico op brand bij elektrische auto's lager is dan bij auto's met verbrandingsmotoren. Het opladen van elektrische auto's is ten allen tijde veilig, zelfs bij regenachtig weer.
Antwoord:
Niet waar. Snelladers zijn steeds meer beschikbaar en kunnen een elektrische auto binnen 30 minuten tot 80% opladen. Let wel op, beperk het gebruik van snelladers om de batterij te sparen. Hoelang het duurt om een batterij op te laden hangt af van uw systeem. Ongeveer 90% van alle laadbeurten vindt plaats thuis of op het werk, wat betekent dat u meestal met een volledig opgeladen auto vertrekt. Het laadproces zelf is ook uiterst eenvoudig. Niet alleen begeleiden apps en de auto u naar het dichtstbijzijnde beschikbare laadstation, maar ze voorzien u ook van informatie over de beschikbaarheid van laadpunten.
Antwoord:
Waar en niet waar. Batterijen vergen intensieve productie, maar fabrikanten zetten in op hergebruik en CO₂-neutraliteit in de productie. Hoewel volledige neutraliteit momenteel uitdagend is vanwege de energie-intensieve batterijproductie, verkennen fabrikanten alternatieve methoden, zoals bosbeplanting. De wagens stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit, verminderen stedelijke lucht- en geluidspollutie en dragen bij aan lagere broeikasgasemissies. Het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, bevordert de duurzaamheid van elektrische voertuigen, die vrijwel emissievrij kunnen zijn bij gebruik van groene stroom. Bovendien zijn veel onderdelen van elektrische voertuigen recycleerbaar, wat de impact op afval en uitputting van natuurlijke hulpbronnen vermindert.
Heeft u nog vragen over het opladen van een elektrische wagen?
Het opladen van een elektrische auto is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Toch bestaan er nog veel vragen over dit proces. Hier bieden wij antwoorden op jouw vragen.
Voor steeds meer Belgen is de actieradius van een moderne elektrische auto toereikend voor dagelijks gebruik. Maar wat als u ook met de EV op vakantie wil? Kan dat wel? Zeker, al vraagt de reis dan iets meer voorbereidend werk. Met wat voorbereiding weet u wat u te wachten staat, en kunt u zonder al te veel laadstress op pad. Met deze tips kunt u alvast zorgeloos vertrekken.
Voor u aan een lange reis begint is het handig om een idee te hebben waar de wagen opgeladen kan worden. Het is niet nodig om de reis tot in het kleinste detail te plannen, maar het is aangeraden om op voorhand een algemeen idee te hebben of er voldoende oplaadpunten op de weg liggen. Probeer pauzes rond laadpunten te plannen en laad de wagen op wanneer u kan.
Vertrekt u op vakantie? Wij hebben dé checklist die u zal helpen bij het efficiënt inpakken van uw koffers en het inladen van de wagen. Met deze lijst ben je zeker dat je zonder zorgen op vakantie kan vertrekken!