Volkswagen Bedrijfsvoertuigen

De wereldpremière van de conceptcar ID. Buzz1 op de autoshow in Detroit leidde in januari 2017 wereldwijd tot een hype. De positieve feedback liet slechts één beslissing toe: de studie moest worden overgebracht naar de serie. Vijf intensieve jaren van ontwikkelingswerk volgden. En nu is het zover: de ID. Buzz1 – een gamechanger van de e-mobiliteit – is klaar. Volkswagen begint daarom af te tellen naar een dubbele wereldpremière: op 9 maart zal de volledig elektrische Bulli tegelijk als ID. Buzz (vijfzitter) en als ID. Buzz Cargo (bestelwagen) uitstootvrij van wal steken.

VW ID Buzz

De wereldpremière van de conceptcar ID. Buzz1 op de autoshow in Detroit leidde in januari 2017 wereldwijd tot een hype. De positieve feedback liet slechts één beslissing toe: de studie moest worden overgebracht naar de serie. Vijf intensieve jaren van ontwikkelingswerk volgden. En nu is het zover: de ID. Buzz1 – een gamechanger van de e-mobiliteit – is klaar. Volkswagen begint daarom af te tellen naar een dubbele wereldpremière: op 9 maart zal de volledig elektrische Bulli tegelijk als ID. Buzz (vijfzitter) en als ID. Buzz Cargo (bestelwagen) uitstootvrij van wal steken.

 

Momenteel zit Volkswagen Bedrijfsvoertuigen in de laatste testfase van de ID. Buzz-prototypen. Momenteel rijdt de voorproductievloot door Europa. Het zijn finale tests onder alledaagse omstandigheden tussen Barcelona, Parijs, Londen, Amsterdam, Kopenhagen, Hamburg en Hannover. Kai Grünitz, verantwoordelijke voor de voertuigontwikkeling bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen: “Voordat we de serieproductie van de ID. Buzz opvoeren, leveren deze concluderende tests met voertuigen, die nagenoeg overeenstemmen met de uiteindelijke productieversie, ons absoluut noodzakelijke conclusies om de laatste hand te leggen.”

 

Expressief nieuw design, geïnspireerd op het T1-icoon

De ID. Buzz-prototypen zijn nog maar een beetje gecamoufleerd. En zo wordt duidelijk zichtbaar dat de designers de stijl van de conceptcar van 2017 consequent hebben overgedragen op de serieversie van 2022: de gelijkenissen zijn onmiskenbaar. Beide ID. Buzz-versies nemen bovendien de stijlelementen van de legendarische T1, de oorspronkelijke Bulli, over. Daartoe behoren extreem korte koetswerkoverhangen, de maximaal benutte ruimte op een minimaal verkeersoppervlak, de klassieke indeling van het koetswerkdesign in een onderste en bovenste gedeelte en het typische gezicht met zijn V-vorm. En net zoals de oorspronkelijke Bulli beschikt ook de ID. Buzz over achterwielaandrijving.

 

Ondanks alle verbindingen in de grote geschiedenis van het gamma geeft de avant-gardistische ID. Buzz de elektromobiliteit een nieuw gezicht. Daarbij is een auto zonder tegenspeler ontstaan, want de ID. Buzz steunt niet op de compromis van een meervoudig aandrijfplatform, maar is consequent een e-Bulli. Beide versies van de ID. Buzz, zowel de minibus als de bestelwagen, zijn het bewijs van een intelligente mobiliteitskeuze, waarmee particuliere en zakelijke eigenaars de klimaatverandering kunnen aanpakken.

 

MEB-concept maakt hoge mate aan wendbaarheid mogelijk

De nieuwe reeks is technisch gezien op het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) van de Volkswagen-groep gebaseerd. Beide ID. Buzz-versies rijden in 2022 met een lithium-ionhoogspanningsbatterij, die een bruto-energiecapaciteit van 82 kWh levert (netto: 77 kWh). De batterij voorziet een 150 kW sterke elektrische motor van energie. Die elektromotor is in de onderas geïntegreerd en drijft deze ook aan. De maximale snelheid wordt elektronisch begrensd op 145 km/u. Officiële waarden met betrekking tot het rijbereik zijn nog niet beschikbaar. Feit is dat de nieuwe ID. Buzz een zeer wendbaar voertuig is. Enerzijds bouwt de elektromotor zijn maximumkoppel van 310 Nm vanuit stilstand op. Anderzijds gaat dit dynamische component gepaard met een zeer laag zwaartepunt van het koetswerk, aangezien de batterij zich ver onder in de sandwichbodem bevindt. Wat betreft constructie speelt de ID. Buzz nog een ander voordeel uit: de draaicirkel van de elektrische Bulli bedraagt slechts een tikkeltje meer dan 11,0 meter.

 

Maximale plaatsbenutting en een wielbasis zoals de T6.1

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft op basis van het MEB een veelzijdige inrichting ontwikkeld die verschillende doeleinden kan dienen. De multivariabele ID. Buzz leent zich met zijn vijf zitplaatsen al even perfect voor de vrije tijd als voor zakelijk gebruik. Met de driezits ID. Buzz Cargo komt er intussen een hoogmoderne, uitstootvrije bestelwagen op de markt. Toch is ook dat nog maar het begin. In de loop van het komende jaar zal een verlengde wielbasis bijvoorbeeld het programma verrijken met navenant uitgebreide mogelijkheden in het interieur.

 

Over de dimensies: de ID. Buzz- en ID. Buzz Cargo-versies die in 2022 worden gelanceerd met normale wielbasis (2.988 mm) meten 4.712 mm. Ter vergelijking: de wielbasis van de nieuwe ID. Buzz komt op twee millimeter na overeen met de T6.1, waarvan de totale lengte daarentegen 4.904 mm bedraagt. Daarmee biedt de ID. Buzz een gelijkaardige binnenlengte, maar kan hij kleinere parkeerplaatsen gebruiken. Het rondom royaal van glas voorziene busje is 1.937 mm hoog; in het geval van de bestelwagen is dit omwille van kleine kleine verschillen in het onderstel 1.938 mm (T6.1: 1970 mm). In de breedte meten beide ID. Buzz-voertuigen 1.985 mm (zonder buitenspiegels), wat het nieuwe model 81 mm breder maakt dan de T6.1. Met velgen met afmetingen van 18 tot 21 duim, rijdt het nieuwe model op grote wielen (diameter van 750 mm).

 

Veel ruimte voor mens, bagage en werk

Dankzij het plaatsbesparende MEB-concept bieden de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo een buitengewoon goede plaatsbenutting. De vijfzits ID. Buzz kan zelfs met alle passagiers aan boord tot 1.121 liter bagage vervoeren. Het maximale laadvolume van de ID. Buzz Cargo, die is uitgerust met een scheidingswand achter de eerste zitrij, bedraagt meer dan 3,9 m³.

 

Plug & Charge en bidirectioneel opladen

Slimme laadoplossingen: met de nieuwste ID.-software zal de reeks in de toekomst ook de functie Plug & Charge aanbieden. De ID. Buzz authentificeert zich daar via een laadstekker aan de snellaadpalen (DC/gelijkstroom) van vele aanbieders en wisselt zo alle nodige gegevens uit met het laadpunt – wat duidelijk voor extra comfort zorgt. Er zal bovendien nog een andere nieuwe feature zijn: het bidirectioneel opladen. Deze techniek brengt een volledig nieuwe waaier aan mogelijkheden met zich mee. Een voorbeeld: voortaan zal het mogelijk zijn om overdag overtollige energie uit de fotovoltaïsche installatie thuis op te slaan in de ID. Buzz en deze ‘s avonds in het huis te injecteren, om ook zonder zon zelfvoorzienend te zijn.

 

Over-the-air updates en innovatieve rijhulpsystemen

Algemeen genomen geldt voor de ID. Buzz, net als voor de andere modellen van de ID.-familie het volgende: software-updates kunnen over-the-air aan boord worden gehaald. Daaronder vallen zowel updates van het infotainmentsysteem als updates met betrekking tot het opladen of de rijhulpsystemen. Het gamma rijhulpsystemen omvat innovatief geconnecteerde technologieën, zoals de voor de eerste keer gerealiseerde Trained Parking (automatisch in- en uitparkeren), de Car2X (waarschuwings- en gevaarberichten in het plaatselijke dichte bereik) en de nieuwste versie van de Travel Assist met gebruik van zwermgegevens; dankzij het systeem is de deels geautomatiseerde dwars- en langsgeleiding mogelijk over het gehele snelheidsbereik.

 

Introductie op de Europese markt in september

Al kort na de productiestart van de ID. Buzz in de eerste helft van het jaar wordt de auto in de herfst gelanceerd op de Europese markt. De ID. Buzz zal bovendien ook in de VS op de markt komen. Op deze comeback van het gamma zitten veel Amerikaanse fans tussen New York en San Francisco te wachten.

 

Eerste voorloper van de ID. Buzz maakte 50 jaar geleden zijn debuut

De ID. Buzz is trouwens niet de eerste Bulli met elektrische aandrijving. 50 jaar geleden, op het salon in Hannover, presenteerde Volkswagen al een T2 als eerste prototype, dat door een elektromotor achteraan werd aangedreven. Het maximale rijbereik van 85 kilometer toonde echter aan dat de batterijtechnologie nog lang niet geschikt was voor de praktijk. Toch ontstond hij toen al, in 1972: de droom van de plaatselijk uitstootvrij rijdende Bulli. In 2022 wordt deze droom verwezenlijkt.

 

Gegevensblad – overzicht van de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo

De modellen

  • ID. Buzz (vijfzitter)
  • ID. Buzz Cargo (bestelwagen, drie zitplaatsen vooraan)

 

De datums

  • Wereldpremière: 09 maart 2022
  • Start productie ID. Buzz Cargo: eerste helft van 2022
  • Start productie ID. Buzz: eerste helft van 2022
  • Introductie op de Europese markt: herfst 2022

 

De buitenafmetingen

  • Breedte zonder buitenspiegels: 1.985 mm
  • Hoogte: 1.937 mm (Cargo: 1.938 mm)
  • Lengte: 4.712 mm
  • Wielbasis: 2.988 mm
  • Laaddrempel: 619 mm (vijfzitter), 623 mm (Cargo)

 

De binnenafmetingen

  • Kofferinhoud ID. Buzz: tot 1.121 liter
  • Laadvolume ID. Buzz Cargo: ruim 3,9 m3

 

De aandrijving

  • Type: volledig elektrische achterwielaandrijving
  • Max. vermogen: 150 kW
  • Maximumkoppel: 310 Nm
  • Batterijcapaciteit: 82 kWh bruto (77 kWh netto)
  • Laadvermogen: binnen de marges van de Volkswagen ID.-modellen met batterij van 77 kWh

 

De rijprestaties en draaicirkel

  • Maximumsnelheid: 145 km/u, elektronisch begrensd
  • Rijbereik: volgt op een later moment
  • Draaicirkel: net boven de 11 meter

 

 

  1. De schrijfwijze van de voertuigbenaming werd in de loop van de serie-ontwikkeling veranderd van ID. BUZZ naar ID. Buzz.