Koen Naert - ambassadeur van Top Motors over zijn ervaringen rond elektrisch rijden
âTwijfels over elektrisch rijden vooral gevoed door onwetendheidâ
Elektrisch rijden. Iedereen heeft er een mening over maar lang niet iedereen heeft het ook ooit uitgetest. TOP-atleet Koen Naert kan ervan meespreken. Toen hij als ambassadeur van Top Motors gevraagd werd om met de Volkswagen ID.4 te rijden, had ook hij twijfels. Maar kijk, na twee maanden elektrische mobiliteit is hij meer dan overtuigd. âVerbrandingsmotoren zijn voor mij verleden tijd. Mijn volgende wagens zullen ook elektrisch zijn!â
âZoals veel mensen was ik terughoudend om met een elektrische wagen te rijdenâ, geeft topsporter Koen Naert toe. âMaar nu besef ik dat die twijfel eigenlijk gevoed werd door onwetendheid. Zo had ik geen idee waar en hoe ik mijn wagen zou laden, want bij ons thuis hadden we nog geen laadoplossing. Pas toen ik begon te googelen, zag ik dat er (zelfs) in ons dorp tal van vrij te gebruiken laadpalen staan. Als je er niet op let, dan zie je ze niet. Maar die infrastructuur is zeker al aanwezig en zal alleen nog maar toenemen. Ik denk niet dat er in Vlaanderen een plaats is waar er binnen een straal van 5km géén openbare laadpaal staat.â
âEn de kostprijs? Wel, jaarlijks rij ik ongeveer 25.000 km en dat vertaalde zich in een maandelijkse brandstoffactuur die vlotjes boven de ⏠250 ging. Na twee maanden met de ID.4 zit ik aan een maandelijkse afrekening van onder ⏠100. Dat is nog een mooi argument voor het elektrische verhaal.â

Rijplezier
âDan hebben we het nog niet gehad over het rijplezier van de wagen. De VW ID.4 is vinnig maar rijdt ook zacht. Het is zonder meer een zeer aangename wagen. Ik vind ook dat ik nu veel âbewusterâ rij. Met een elektrische wagen kun je veel sneller optrekken. En toegegeven, het is soms verleidelijk om het vermogen onder de kap eens te testen. Maar hoe meer je dat doet, hoe sneller de range op de batterij daalt. Ik zie het als een spelletje om steeds minder kilometers te âverbruikenâ dan ik er effectief moet afleggen.â
âDe omschakeling naar het rijden met een automatische versnellingsbak hebben we sneller dan verwacht verteerd. Ik had nog nooit gereden met een âautomatiekâ, maar was er al aan gewend nog voor ik de parking afreed. Ook mijn vrouw - die initieel erg terughoudend was - is intussen verknocht aan de Volkswagen ID.4.â
Rijbereik
âDe omschakeling naar elektrisch rijden heeft voor mij nog een onverwacht voordeel. Ik woon in de regio rond Brugge, maar moet vaak naar Gent, Leuven en Roeselare. Ik moet er dus telkens voor zorgen dat mijn batterij voor elke verplaatsing voldoende is opgeladen. Ik ben nu met andere woorden verplicht om wekelijks op voorhand mijn agenda te bestuderen. En dat was eigenlijk één van mijn werkpuntjesâ; lacht Koen.
Elektrisch rijden vraagt dus een andere aanpak, maar is Koen nu minder mobiel sinds hij elektrisch rijdt? âHet is absurd om te denken dat je met een elektrische wagen minder mobiel bentâ, klinkt hij overtuigd. âEr is een switch nodig in de mentaliteit, dat is zeker. Maar het is verre van onoverkomelijk. Maak maar eens de vergelijking met de oude gsmâs en de nieuwe smartphones. Met een oude Nokia kon je een week bellen zonder dat het toestel een stopcontact van dichtbij moest zien. De smartphones van vandaag worden dagelijks opgeladen, en we hebben nog nooit zoveel gecommuniceerd als nu! Hetzelfde geldt voor elektrische wagens. Er is niet minder mobiliteit, het is gewoon anders.â
