De nieuwe Audi Q8 e-tron:
verhoogde efficiëntie, vergroot rijbereik en verfijnd design

  • Meer batterijcapaciteit en hoger oplaadvermogen
  • Fris exterieur, nieuw merkdesign en dynamische rijeigenschappen
  • Netto koolstofneutrale productie door Audi Brussels en eerste keer gebruik van gerecycleerd materiaal in een veiligheidsgerelateerd onderdeel.

 

Meer info en afbeeldingen

In 2018 betrad de premium autobouwer het tijdperk van de elektrische mobiliteit met de Audi e-tron en markeerde zo het debuut van de elektrische toekomst van de vier ringen. Sindsdien stelt het model normen in het segment van de elektrische luxe SUV. De nieuwe Audi Q8 e-tron bouwt nu verder op het succesverhaal van deze elektrische pionier. Als topuitvoering van de elektrische SUV's en crossovers maakt hij indruk met zijn geoptimaliseerde aandrijvingsconcept, verbeterde aerodynamica, toegenomen oplaadvermogen en batterijcapaciteit en vergrote rijbereik tot 582 km in de SUV-versie (volgens WLTP) en tot 600 km in de Sportback-versie (volgens WLTP). Opmerkelijke wijzigingen aan voornamelijk de voorzijde van het voertuig geven het nieuwe SUV-vlaggenschip een frissere look.

 

Sinds de marktintroductie van de Audi e-tron zo’n vier jaar geleden en een verkoop van 150.000 exemplaren volgt Audi een systematische, elektrische roadmap. Zijn elektrische gamma bestaat inmiddels uit acht modellen. Tegen 2026 zullen dat er meer dan twintig zijn en zal Audi alleen nog volledig elektrische modellen op de globale markt brengen. “Met onze bedrijfsstrategie ‘Vorsprung 2030’ hebben we een onveranderlijke datum vastgesteld waarop we volledig afstand doen van verbrandingsmotoren, en hebben we duidelijk beslist dat Audi binnen elf jaar een volledig elektrisch merk zal zijn”, vertelt Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG. “De nieuwe Audi Q8 e-tron vormt met zijn verhoogde efficiëntie, vergrote rijbereik en verfijnde design een andere belangrijke bouwsteen in ons elektrisch aanbod om mensen te enthousiasmeren voor elektrische mobiliteit met emotionele modellen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik.” Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Audi, legde ook de nadruk op de voordelen voor de klant die door deze verfijningen worden aangesterkt. “We zijn erin geslaagd om in de nieuwe Q8 e-tron zowel de batterijcapaciteit als het oplaadvermogen te verhogen. Hierdoor konden we een optimaal evenwicht vinden tussen energiedichtheid en oplaadcapaciteit en de efficiëntie verhogen”, legt Hoffmann uit. “Daarnaast hebben we de motoren, de progressieve stuurinrichting en de onderstelregeling verbeterd in alle versies van de Q8 e-tron en bijgevolg ook de dynamische rijeigenschappen, die zo typisch zijn voor Audi.”